Social share buttons in html
Ierland

Onze vacantie in Ierland.

Zondag 10 juni.

Om uitgerust aan de vacantie te beginnen hadden we een hotel voor 1 nacht geboekt in het Even-resort in Uden. Rond 11 uur zijn we vertrokken uit Groningen en hebben afwisselend gereden over binnenwegen en snelwegen. Het was een prachtige dag en hebben nog verschillende stops gemaakt. Vroeger werden er elke dag waterstanden opgezen via Hilversum 1 om half tien 's morgens. Zo ook de waterstanden bij Grave beneden de sluis.Dit was me altijd bijgebleven op weg naar Uden kwamen wij er langs. Van het gemaal en de brug en sluizen had ik een paar foto, gemaakt. In de 2de wereldoorlog is hier ook hevig strijd geleverd en er is nog een kazemat bewaard gebleven welke nu is ingericht als museum. Rond 4 uur kwamen we aan bij ons hotel voor 1 nacht en nadat we ons hadden ingeschreven zijn we naar het nabijgelegen van der Valk gegaan en hebben daar gedineerd.

Maandag 11 juni

Nederland - omgeving Londen.

Aangekomen bij Het Witte Huis in Zeeland(NB)hebben we onze auto geparkeerd op de parkeerplaats en de koffers bij de standplaats van de bus neergezet. Nadat we een kopje koffie hadden gedronken vertrokken we om 08.15 uur op weg naar Calais voor de overtocht naar Dover. In België was er een tussenstop bj een grote parkeerplaats. Om half drie vertrokken we naar Engeland,de overtocht duurdeongeveer 1½ uur. Het was een rustige overtocht en bij de kust van Dover had je een prachtig zicht op de krijtrotsen. Onze eerste overnachting in Engeland was in Holyday Inn Hotel in Walsall in de buurt van Birmingham.

Dinsdag 12 juni

Bray Ierland

Vandaag vertrokken we vanuit ons hotel in Walsall richting Holyhead door het prachtige Wales. Schitterende landschappen en mooie panorama,s en het zicht op de Snowdon Mountens. Onderweg was er een tussenstop want op een parkeerplaats stond een touringcar ook uit Nederland met een kapotte rechter buitenspiegel. Eric,onze chauffeur heeft zijn collega daarbij geholpen. Nadien was er nog een fotostop in een dalmet zicht op een kasteel op een heuvel. Eric had onderweg verteld dat in dat gebied vaak wordt geoefend ddor de Brits luchtmacht en wij troffen het , want toen we er waren om foto,s te maken kwamen er 2 jagers over.Boven de bergen werd er een duikvlucht uitgevoerd en dat ging gepaard met een donderend geluid door de weerkaatsing tussen de bergen. ook zagen we 2 mannen bezig met landschapsschilderingen.Op de top van een heuvel zagen we nog eeen ruine van een kasteel.

Woensdag 13 juni

Bantry

Na het ontbijt zijn we om 9 uur vertrokken richting Bantry. We reden langs de Wicklow Mountens en door een prachtig groen gebied met mooi panorama,s. onze eerste tussenstop was Kilkenny, een mooie plaats met een leuke binnenstad.Hier vind je geen grote warenhuizen maar typisch Ierse winkels met mooie gevels. In de omgeving was er een kasteel welke we wel wilden bezichtigen maar het ontbrak ons aan tijd. Nabij het kasteel voerden 3 meisjes op Ierse muziek een specifieke Ierse dans uit.Mooi om te zien. En er reden mooie dubbeldekkers rond.Nadat we de lunch haden gebruikt zijn we weer verder gereden.

Donderdag 14 juni

Onze eerste excursiedag.

Vanmorgen zijn we met een boot naar Garinisch-eiland gevaren. Onderweg zagen we op een rotspartij verscheidene robben. Op dit eiland groeien practige planten en bloemen. En er is een Italiaanse tuin. Veel van deze planten zijn geimporteerd. In deze tuin waren een paar mooi aangelegde parkjen,een mooie vijver en een lange stenen trap welke je leidde naar een mooi uitzichtspunt. Hier hadden we ruim de tijd om het te bewonderen en om foto,s te maken. Na dit bezoek zijn we weer teruggevaren naar de vaste wal en met de bus weer verder gegaan. Onze volgende stop was in Castletownbere wwar we de lunch hebben gebruikt. Het is een kleine vissersplaats en een kleine markt.

Na de middag

Na de lunch gingen we naar een traditionele farm. Het is de farm van Molly Callivan. Hier leefde ongeveer 100 jaar geleden Molly die o.a bedreven was in het illegaal stoken van wishkey. Ze had 7 kinderen. Er werd turf gestoken en schapen gehouden. Onder leiding van een gids,die eest de geschiedenis van Molly vertelde,maakten we een wandeling waarbij over het terrein. Onderweg zagen we 2 ezels waarvan er 1 onze richting op kwam. Op een gegeven moment had ze er blijkbaar genoeg van en begon luidruchtig te balken en ging weer terug naar de andere ezel. Naderhand legde de gids ons uit hoe Molly de wishky ging stoken.

Daarna kreeg iedereen een glaasje om de wishky te proeven.
Via een toeristische route gingen we weer terug naar Bantry na een zeer geslaagde dag met mooie indrukken.

Vrijdag 15 juni

Dingle

Om half negen vertrokken we naar Dingle, County Kerry ,het meest westelijk gelegen schiereiland van Ierland. In Kilkenny hadden we een korte tussenstop op een parkeerplaats bij een groot winkelcentrum. Daarna vervolgden we onze weg via de Allantic Way,een 1200 km lange toeristische route langs de westkust van Ierland. Slingerende wegen en prachtige panorama,sen mooie baaien met zandstranden. Dingle is een visserplaatsmet een leuke haven en mooie straatjes met mooi gekleurde huizen en winkeltjes. Hier hebben we gelunchd een kleine serie foto,s gemaakt. In 1985 was ik hier al eens geweet en er is zichtbaar niet zo hel veel veranderd.Er was wel enige herkenning. Het volgende doel was een demonstratie bij een schapenboer. Hier zag je hoe 2 bordercolly,s schapen bijeen dreven. Leuk om te zienHet duurde een half uur en dat was ook lang genoeg.

Hierna ginge we naar een stenen onderkomen uit het begin van onze jaartelling. De plaatselijke gids vertelde de geschiedenis van dit onderkomen. Het was een cirkelvormig geheel ingedeeld in compartimenten. In geval van gevaar of een dreiging ging men in een ondergrondse ruimte waar men op een speciale manier in moest gaan. Het was een smalle opening en je moest eerst ruggelings naar binnen schuiven en daarna omdraaien. De gids vroeg of er iemand uit onze groep het wilde proberen en aangezien er zich niemand meldde ben ik maar gegaan. Eenmaal in het gangenstelsel was er meer bewegingsruimte en daar heb ik nog een paar foto,s gemaakt. Terug naar buiten moest ik ook weer eerst ruggelings naar buiten schuiven en daarna weer omdraaien.Leuke ervaring was dat. Dit was het laatste gedeelte van deze mooie dag en via Dingle zijn we weer over een mooie route teruggereden naar ons hotel in Bantry.

Zaterdag 16 juni

Vandaag vingen de facultatieve excursies aan met o.a een bezoek aan het Bantry House in Bantry en Mizen head. Dit huis was 7 generaties lang in het bezit van een zeer rijke familie
maar is nu in het bezit van een stichting welke dmv giften de boel in stand probeert te houden. Het is een heel mooi complex met mooi aangelegde gazons en een prachtige tuin met ornamenten versierd. Vanuit de entree hebben we de verschillende vertrekken mogen zien en in de hal hangen nog de familieportretten. Binnen mochen er geen foto,s worden gemaakt maar heb toch nog wel een paar foto,s kunnen nemen maar zonder flitslicht. Brede met tapijt gestoffeerde trappen brengen je naar de verschillende verdiepingen,van waaruit mooie vergezichten over de baai. Vanuit de tuin voert een stijle stenen trap met 100 treden je naar het hoogste punt, vanwaar er ook een heel mooi uitzicht is over het Bantry House en de baai. Terug in de mooie tuin was een fotograaf bezig een reportage te maken van een stelletje dat zich op deze dag hadden verloofd. Op weg terug naar de bus kwamen een stuk of acht olttimers de oprijlaan opgereden. Prachtige auto,s waaronder een Rolls Royce. Op weg naar Mizen Head maakten we een tussenstop in Scull waar we ook de lunch hebben gebruikt. Een leuk klein plaatsje met mooi gekleurde huizen. Oja,Vandaag hadden we de beschikking over een Engelse bus, de boldermanbus kreeg een dag rust. Maar er was nog een andere reden.Onze bus is 2 meter langer en zou op smalle wegen problemen hebben kunnen oplopen b.v. op smalle gedeeltes kon de draai niet worden genomen.
Maar onze chauffer Eric ging deze dag ook met ons mee.

De 2de excursie.

Aangekomen in Mizen Head zijn we richting Signal Station gelopen. Om daat te komen moest je over een ijzeren brug, de Mizen Bridge, welke welke van de ene naar de andere kant voer over een kloof. Zo kwamen we in het meest westelijke deel van Ierland tercht. Het uitzicht was weer fantastisch naar de grillige kustlijk waar de golven op beukten. Voorbij de brugwas een trap die je nog hoger voerde ook daar was weer een geweldig uitzicht over een andere baai.Ook weer prachtig om te beleven. Boven aangekomen stond er een stormachtige wind en je moest je af en toe aan de leuning van de trap vasthouden. Terug voerde een pad naar beneden en daarna moest je nog 2 trappen naar beneden en stond je ongeveer 1 meter boven boven de vloedlijn.. Hier heb ik eerst even genoten van het uitzicht op de rotsen. Daarna heb ik nog een paar foto,s gemaakt en ben weer naar boven gegaan. Door de stijlheid van deze trappen en het pad naar boven was het een enorme inspanning,onderweg moest ik nog wel even stop maken. Maar voldaan dat ik beneden ben geweest. Je bent er zo dicht bij de natuur,een overweldigend gevoel.
Ook dit was weer een erg mooie dag.

Zondag 17 juni

De Ring of Kerry

Voor vandaag stond De Ring of Kerry op het programma. Allereerst maakten we een stop bij Ladies View. 100 meter voor de craftshop moest de bus parkeren want bij deze winkel had de bus te weinig ruimte. Hier heb je een prachtig uitzicht over de 7 meren ongeven door heuvels en bergen. Natuurlijk foto,s gemaakt en er was een jong Duits stelletje en die vroegen mij om ze op de foto te zetten. Natuurlijk deed ik dat en daarna is van ons een foto gemaakt met de meren als achtergrond. Na ongeveer een half uur vertrokken we weer en vervolgden we onze weg naar de volgende stop en dat was Killarney. Een grote stad met een heel mooi centrum met leuke winkels in prachtige kleuren. Alereerst maakten we een rit per koets door het Killarney National Park. Onderweg vertelde de koetsier iets over dit park waarin ook herten waren. We werden voortgetrokken door een mooi paard genaamd Olivier. Een prachtig park met een verscheidenheid aan bloemen en planten. En onderweg mooie panorama,s over meren met bergen als achtergrond. De rit duurde ongeveer 50 minuten. Toen was het tijd om de inwendige mens te versterken en hebben we geluncht. Na de lunch hebben we een wandeling gemaakt door de binnenstad. Leuke smalle straatjes met mooi gekleurde winkels. na Killarnye verolgden we onze route en kwamen terecht bij het Kerry veendorp. te vergelijken met Orveltein Drenthe. Dit is een cultureel erfgoed uit de 18de en 19 de eeuw. Achtereenvolgen zag je een Roma woonwagen, het huis ven de turfstekers,De Oude Smidse,een Stalwoning, het Landarbeidershuisje,het Huis van de Rietdekkers en ert waren ook nog 2 wolfshonden. Dit zijn de grootste honden ter wereld. Nabij dit veendorpligt een klein café genaamdħ De Red Fox. Het was weer een erg mooie dag,we hebben weer veel indrukken opgedaan. 's Avonds hebben we genoten van het diner samen met onze vaste tafelgenoten Henk en Anja uit Adorp.

Maandag 18 juni

Het AMAU hospitaal in Cork Ierland.

Afgelopen nacht kreeg ik een bloeding en ben om 6 uur's morgens met een ambulance van Bantry naar Cork gebracht en heb 3 dagen gelegen in het AMAU hospitaal en allerlei onderzoeken ondergaan. Ik heb daar een grondige medische behandeling ondergaan uitgevoerd door uitstekende medici en verplegend personeel. Het bleek uiteindelijk om een longbloeding te gaan. Mijn echtgenote heeft 3 nachten gebivakkeerd in een B&B niet ver van het ziekenhuis. Woensdagmiddag werd ik ontslagen en via de verzekering Unigarant zijn we donderdagmorgen met het vliegtuig vertrokken uit Cork en vanaf Amsterdam met de taxi weer naar Groningen gebracht.